منتديات ملوك الراب

center]الغنى فى الحمام 613623[/center]
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو و ترغب في الانضمام الي المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا الغنى فى الحمام 829894
ادارة المنتدي الغنى فى الحمام 103798

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتديات ملوك الراب

center]الغنى فى الحمام 613623[/center]
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو و ترغب في الانضمام الي المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا الغنى فى الحمام 829894
ادارة المنتدي الغنى فى الحمام 103798

منتديات ملوك الراب

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
منتديات ملوك الراب

كـ√ـل مـ‘ـآ هـ‘ـو جـديـ‘ـد وحـصـ√ـري فـى عٍ‘ـآ‘لـ‘ـم الـرـآ‘ب و الـهـيـ√ـب هـ‘ـوب

2 مشترك

الغنى فى الحمام

šŁōřΜ
    šŁōřΜ

ذكر

الموقع الموقع : www.kiingsofrap.own0.com

العمل/الترفيه : نــــت و رـآ‘ب

المزاج : عــــــنـــب

الغنى فى الحمام Empty الغنى فى الحمام

مُساهمة من طرف šŁōřΜ الأربعاء مايو 05, 2010 11:16 am

الغناء في الحمام والمواهب الدفينه

يا خارجه من باب الحمام وكل خد عليه عليه خوخه ، خوخه خوخه خوخا خوخااااااااااااااا. ناس كتير جدا يمكن معظم المصريين ان مكنش كلهم ظهرت عندهم عاده غريبه جدا في الحمامات وخصوصا وقت الدش الا وهي الغنا والدندنه في الحمام ويا سلام بقى لو سخن في الغنا وعلى صوته وحد من العيله عايز يدخل الحمام وقتي هيقوله اخلص يا عم العندليب عايزين ندخل الحمام ، اتأخرنا على اشغالنا.

بداية الظاهره:

الظاهره دي اول ما بدأت في الظهور كان في الستينات في الافلام السنيمائيه تلاقي البطل من دول (غالبا ابن اباظه) بياخد دش وعمال يغني وصوته وحش اخر حاجه ومقضيها غنا ومراته (غالبا شاديه) عايزه تدخل الحمام علشان تاخد دش الصباح علشان هيه كمان تروح شغلها وتقوله يا عمي ميردش تقوله يا سيدي ميردش وميطلعش الا لما يخلص الاغنيه الي كان بيغنيها.

الظاهره دلوقتي :

الظاهره دلوقتي اختلفت شويه ، على الرغم من ثبات المبدأ بس اختلفت شويه بأن الواحد بيدخل الحمام ويقفل الباب عليه (علشان محدش يقتحم الحمام عليه وهوه مندمج في الغنا) ويديها غنا ودندنه. ولما حد يخبط عليه يقوم معلي صوته بالغنا وكل ما الصوت بره علي اكتر كل ما على صوته بالغنا علشان يحرق دم الي بيخبط لحد ما حاجه من الاتنين تحصل يا اما يخلص الدش الطويل المكون من 3 او اربع اغاني (ولازم يكون في واحده منهم كلمة يا ليل على اقل تقدير) يا اما التاني يكون قضي حاجته على باب الحمام من طول الانتظار.

ايه سبب انتشار اغاني الحمامات

سبب انتشار الظاهره دي دلوقتي في نظري هوه واحد من الاسباب دي

اولا: القنوات الفضائيه الي رسخت مبدأ ان اي حد ممكن يبقى مطرب ويغني وطبعا علشان تطلع تغني لازم يكون في Practice جامد جدا والحمام هوه المكان الوحيد الي محدش هيقدر يقولك بم فيه (على اعتبار ان محدش ليه انه يقتحم خصوصيتك وانت في الحمام او لأن الحمام هوه المكان الوحيد الي محدش يقدر يشوفك فيه)

ثانيا: الشقق الي بتبقى متأجره بين الشباب شرك او اتنين عايشين في الشقه مع بعض ومش طايقين بعض ، ممكن بكل بساطه يكونو اتنين صحاب او واحد عايش في بيت اهل مراته. قبلها بيوم تلاقيهم متخانقين وواحد منهم يرقد للتاني علشان يذله فا يقوم تاني يوم الصبح بدري يحجز الحمام ويعيش حياته فيه يضرب فنجان القهوه ويقرى الجرنال وبعدها تبدأ وصلة الغناء المتواصل ، وطبعا التاني هيتذل اخر حاجه ويقف قدام باب الحمام (وممكن جدا يكون بعيد عن خطوه واحده عن الدش) بس الفاصل المقفول الي اسمه الباب حائل بينه وبين غرضه.

ثالثا: في ناس كتير جدا بتحب تشرب سجارة الصبح في الحمام (غالبا اهلهم ميعرفوش انهم مدخنين) وطبعا علشان يغطو على طول وقتهم في الحمام لازم ياخدو دش سريع كده على انغم الالحان فا تلاقيهم بياخدو النفس مع مقطع من الاغنيه وطبعا مفيش مانع الي بره يتفلق او يعملها على روحه لحد ما حاجه من الاتنين تخلص يا السجاره يا الاغنيه.

طبعا في اسباب تانيه للغناء في الحمامات بس طبعا علشان مش عايز اطول عليكم وكمان علشان عيب شويه مينفعش اني اكتبها هنا.

ايه انواع اغاني الحمامات

امزجة الناس للغناء في الحمامات مختلفه طبقا للمنطقه الي الواحد عايش فيها وطبعا بيحكمها حاجات كتير جدا

النوع الاول الاغاني العاطفيه القديمه: معظم ان مكنش اكتر مطربي الحمامات بيغنو الاغاني القديمه (وخصوصا اغنية توبه بتاعت عبدالحليم حافظ) تلاقيه قبل ما يفتح الدش يبدأ يتوب ويديها توبه تن تن توبه تن تن ويديها وطبعا مع سخونيه الميه هتلاقيه هوه كمان سخن وصوته علي وطبعا انت واقف بره تقوله اخرس يا عم العندليب صدعتنا يقوم هوه كمان معلي صوته كمان وكمان.

النوع التاني الاغاني الكيديه او الي مقصود بيها نرفزة الاخرين: غالبا النوع ده من الاغاني بيطلع وقت ما الشخص الي جوه بيبقى عايز ينرفز الي قاعدين على الجانب الاخر من باب الحمام زي اغنية منير بتاعت على صوتك بالغني ، طبعا كل ما انت خبطت اكتر كل ما هيعلي صوته بالغني اكتر وممكن مع كل خبطه تلاقيه بيكرر المقطع بتاع علي صوتك (طاب على صوتك على صوتك) وطبعا لو قلتله خلصنا يا عم هيقوم ياخد فاصل اعلاني ويقولك عايز ايه انت مش شايفني بستحمى (ممكن تخنقه ساعتها وتقوله هوه انا شايفك اصلا انا سامع حمار بينعر).

النوع التالت الاغاني الاجنبيه: غالبا النوع ده من المغنيين منتشر في المناطق الراقيه (ماهو كل منطقه وليها الاغاني بتاعتها) غالبا هتلاقي النوع ده بيغني الاغاني الاجنبيه الهاديه الي تساعد على الاسترخاء مع الميه السخنه وممكن جدا تلاقيهم بيغنو اغنية سيناترا بتاعت I am Dancing in the rain على اعتبار ان مية الدش دي هيه المطره الي كانت في الاغنيه وناقص ياخدله شمسيه كمان وهوه داخل الحمام علشان تكمل.

النوع الرابع والاخير الاغاني الخاصه بالبنات: كل الانواع الي فاتت كوم والبنات كوم تاني خالص بس طبعا بالنسبه للبنات الموضوع اهون شوييتين لأن اغاني البنات محصوره شويه في الاغاني العاطفيه العربيه الهاديه وطبعا الغير مزعجة نظرا لطبيعة البنت الهاديه.

متنسوش الردود ياشباب ويا بنات
    ๗ÐĺΜОή∂
    ๗ÐĺΜОή∂
    ๗ÐĺΜОή∂

ذكر

الموقع الموقع : www.kiingsofrap.own0.com

العمل/الترفيه : نـــــــــــــت و ـرـآ‘ب

المزاج : ـآ‘خـ؛ٌ~ـر حـآ‘جـ√ـه

الغنى فى الحمام Empty رد: الغنى فى الحمام

مُساهمة من طرف ๗ÐĺΜОή∂ الإثنين مايو 10, 2010 6:58 am

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

نـــــآ‘يس تــــوبيك Storm